Laden

Uit het leven gegrepen: een dag thuisonderwijs

thuisonderwijs

Het is voor veel ouders alles hens aan dek nu de scholen dicht zijn en er veel thuis wordt gewerkt. Iedereen loopt elkaar thuis voor de voeten. Er moet gewerkt worden én er moet thuisonderwijs worden gegeven. ‘Ontaarde’ moeder Alice laat weten hoe het er bij haar aan toe gaat.

“Kom, pak je spullen”
Y. “Ja, ik kom”. Pakt bijna spullen, eerst nog even haren kammen, stiekje zoeken, drinken pakken euh…. “Wat moest ik doen?”
M. “Je spullen pakken”
Y. “Ja, kom eraan”
geïnstalleerd en spullen bij elkaar
Y. “Mahaaam, kun je even een getallenlijn maken? Tien keer…”
Y. “Mahaaam, kun je even mijn gum pakken?”
klikt op van alles op de laptop
M. “Hallo, wat ben je aan t doen?”
Y. “Ooooh niks”
M. “Precies, ga aan je rekenen!”
Y. *zucht, rollende ogen…. “jahaaa”
Y. “Kijk, ik ben heel lenig” *met één voet op tafel, potlood tussen dr tenen *
M. “Ga maar even verder met rekenen”
Y. “Kijk, mijn nagels zijn roze, met roze stift”
M. “Mooi, ga maar even verder met rekenen”
Y. “Ja, maar kijk, ik kan met twee potloden tegelijk schrijven”
M. “Prachtig, ga maar even verder met rekenen”
Y. “Ik ga poepen”
………..
M. “Schiet eens op”
Y. “O ja, ben al klaar, hoor”
M. “Kom dan van die pot af”
Y. harde zucht, onverstaanbaar gemompel, handen wassen, ondertussen moeilijk kijkend naar schoolwerk
Y. “Mag ik wat lekkers”
M. “Eerst je rekenwerk af, nog drie rijtjes”
Y. “Ja, da’s niet eerlijk”
M. “Dien maar een klacht in bij de vertrouwenspersoon”
Y. ” Wat is dat?”
M. “Dat is een grapje”
Y. “Nee, wat is die persoon?”
M. “Maak eerst je rekenen af, dan vertel ik het”
Y. “Dat ga je dan vergeten”
M. “Klopt”
Y. “Zeg nu dan”
M. “Nee, maak even je rekenwerk af”
Y. diepere zucht en nóg erger rollende ogen
Y. “Mama kun je even komen?
Mama komt
Y. “Kijk, mijn teennagels zijn met groene stift, mooi hè?”
Mama zucht ook maar een keer…. en rolt drie keer met haar ogen
M. “Hoeveel rijtjes nog van rekenen?
Y. “Nog maar drie, bijna klaar”
M. “Maak even af dan. Kunnen we daarna met spelling verder”
Y. “Nee, daarna wat lekkers”
M. “En spelling”
Y. weer een diepe zucht…. en uiteraard rollende ogen

Toen was het bijna 10 uur. Spelling, taal, begrijpend lezen, estafette, 15 minuten stillezen en nieuwsbegrip moeten nog. O ja, en die drie rijtjes rekenen…

Mama pakt wat lekkers. Voor zichzelf, nipt aan het glas wijn, uhm, neemt een teug koffie bedoel ik….. Zó zijn de dagen gauw gevuld… Maar was het nou een dagprogramma of een weekprogramma?!

Lees ook:

Beeld: T Caesar via Pixabay

Comment ( 1 )

  • Martine

    Hahaha, heb je soms mijn dochter les gegeven? 😂

Leave a Comment